Moscow part I

Jag borde ju verkligen skriva en massa om resan till Ryssland men vart börjar man? 


Första dagen kan ju vara smart att börja med.

Vi lämnade Enköping runt åtta på morgonen, mötte upp Cornelia på Arlanda. Checkade in våra väskor och sa hej då till de föräldrar som fanns där, sen gick vi igenom passkontrollen och raka vägen till TaxFreen. Jag älskar Taxfree, men vem gör inte det? Hehe
Köpte ett puder och ett MEGApack med tuggummin, in case of öronont vid start och landning.

Vi knatade på Aeroflotplanet med fjärilar i magen, inte bara för att vi skulle åka till Ryssland. Vi skulle ju faktiskt flyga med ett rätt så olycksdrabbat flygbolag!  Men det gick bra och vi fick till och med gratis käk, något som inte ens SAS gav oss. Där fick man köpa skräpet, fy tusan! För en snål smålänning som mig är det hårt.

När vi kom fram till Sheremetyevoflygplatsen kändes det som om vi flyttats tio år bakåt i tiden, helt ärligt. Sunkig flygplats!
Passkontrollanterna var skrämmande med sina stora stämplar och stenansikten, jag försökte vara trevlig och säga hej men de tittade inte ens upp så jag pep iväg som en liten rädd mus.

Tågresan in till city var ... ja. Alla dessa skitiga betongblock!  Skjul, skräp, smuts. Jag är tacksam över att jag inte bor där, helt förjävligt.
När vi kom fram till tågstationen skulle vi ner i metron, en fredagseftermiddag.... I Europas huvudstad. Fyra svenska tjejer med varsin stor rullväska och noll koll på ryska. Allt är skrivet med kyrilliska bokstäver.
Vi snurrade runt i två timmar och på dessa två timmar hann Micki bli omkullknuffad i en vagn, Jag och Cornelia åkte ifrån Johanna och Mikaela, jag kallade en kille för fuckface och en annan kille fick sig en rejält mordisk blick av mig. Men de förtjänade det, första killen var otrevlig och andra killen tittade för mycket på mina fickor, den lilla råttan!

På något sätt lyckades vi iallafall komma fram till Park Kultury, nästa grej var att hitta vårat hostel. Snurrade runt ett tag, frågade en kille om hjälp och han ledde oss fram till hostelet. Inte helt utan svårigheter men vi kom iallafall rätt även fast det tog oss en timme och vi gick omvägar (detta insåg vi några dagar senare när vi lärt känna vårat område)
På hostelet började det strula lite, folket i receptionen var ovilliga till att ta kort även fast det står på deras hemsida att de accepterar VISA, vilket vi alla fyra hade. Men vi sa till dem och de drog våra kort men påstod att det inte fanns pengar på dem, BULLSHIT!  Ajja, vi var för trötta för att bråka så vi betalade i Cash och fick nycklarna till vårat rum, en tjejsovsal med sex sängar. När vi kliver in är jag på G att bryta ihop, det är lika kallt i rummet som det är ute för att personalen låtit ett fönster stå öppet HELA DAGEN!!

Vi vet inte riktigt vart vi ska ta vägen och spenderar säkert en timme i sängarna med ytterkläder på och så undrar vi vad fan vi gett oss in på? En sak var vi iallafall säkra på och det var att vi var tvugna att få i oss lite käk, så jag går och frågar om närmsta schyssta matställe, tjejen i receptionen ger mig en TouristMap och pekar ut McDonalds. Jag är lite emot att käka hemmakäk när man är ute och reser, tycker iallafall att man ska försöka testa något inhemskt men lite flott från Donken tackar man inte nej till när allt känns misär.  



Så vi stack dit, försökte beställa på engelska och det gick sådär. Mat fick vi iallafall och när den började verka kändes det lite bättre och pirret i magen började sakta men säkert återuppstå.
Efter Donken skulle vi handla frukost till morgondagen så vi glider in på en flashig matbutik med ett Stenansikte till vakt som glor misstänksamt på oss. Vi fixar iallafall lite bröd, något vi tror är en mjukost och en massa choklad. Tänkte även köpa oss en flaska rosé men vi skippade det då jag misslyckades med att få fram vilken åldersgräns de hade, Herr Stoneface kunde givetvis ingen engelska!

Sen går vi "hem" och när vi kliver in på vårat rum är det varmt men eftersom att det är Ryssland vi åkt till finns det självklart en nackdel med värmen och i detta fallet var det att det luktade pannrum. Man kunde nästan smaka på det, skitäckligt men ändå bätte än kylan!  Vi fixade oss lite thé och gjorde sedan iordning oss för sängen.



Gad, det här blir en del!  Får skriva om dag två imorgon tror jag

Kommentarer
Postat av: Karin

Aaahhhh, vad roligt att läsa. Kan tänka mig in i känslan. Skulle varit med och tolkat de kyrilliska bokstäverna åt er. Läste ju ryska på gymnasiet...

2009-01-10 @ 20:50:27
Postat av: Cesar

Det är ju lite imponerande att någon som lyckas åka fel och hamna i Ropsten (två gånger) vågar bege sig till Ryssland ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback